Don’t be duped by investment fraudsters - FSMA's awareness campaign

Sinds begin dit jaar hebben fraudeurs alleen al op online-tradingplatformen voor zeker 10,89 miljoen euro buitgemaakt bij nietsvermoedende Belgische beleggers, of gemiddeld 1,21 miljoen euro per maand. Het gaat slechts om het topje van de ijsberg, omdat heel wat fraude niet wordt gemeld. In de strijd om deze online-oplichting een halt toe te roepen, lanceert de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) met Wikifin, haar programma voor financiële educatie, een sensibiliseringscampagne.

We willen beleggers bewust maken van het feit dat vertrouwen in de aanbieder een van dé belangrijkste factoren in hun keuzes moet zijn. We bieden hen dan ook bruikbare tools aan om fraudeurs in de toekomst zelf te slim af te zijn’, aldus Jean-Paul Servais, voorzitter van de FSMA.

De Belgen vinden steeds meer hun weg naar online-beleggingsplatformen. Toch raken ze in hun zoektocht weleens van het pad en komen ze zo in het vizier terecht van goed georganiseerde fraudeurs. Dit jaar heeft de FSMA al 1.403 meldingen ontvangen over frauduleuze praktijken, of gemiddeld vijf per dag. Dat zijn er een kwart meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Na onderzoek konden er dit jaar al 172 bedrieglijke entiteiten geïdentificeerd worden. Helaas gebeurt het nog al te vaak dat de beleggingsfraudeurs pas ontmaskerd worden wanneer het kwaad reeds geschied is. De meldingen die bij de FSMA binnenlopen, geven aan dat de slachtoffers gemiddeld voor 17.314 euro zijn opgelicht. De schade is dus groot en maakt dat deze vorm van fraude bijzonder lucratief is voor oplichters.

Professionals

Opvallend is dat vele Belgen nog steeds denken dat online-fraudeurs doorgaans enkelingen zijn en dat hun pogingen vaak zo amateuristisch zijn dat ze meteen door de mand vallen.

Toch is duidelijk dat het steeds vaker om goed georganiseerde bendes gaat, die zich als een firma gedragen, met callcenter, grafisch expert, leidinggevende, … Vaak zijn ze ook internationaal actief. Er is nood aan duidelijke en goede informatie om de Belgische beleggers ervoor te behoeden in de handen van zulke organisaties te vallen.

Nieuwe campagne met bruikbare tips

Daarom start Wikifin, het programma voor financiële educatie van de FSMA, met een grote, online- sensibiliseringscampagne: ‘Laat je niet vangen door beleggingsfraudeurs’. Daarbij hoort ook een campagnefilmpje, waarbij de ‘CEO’ van een bende fraudeurs je een rondleiding geeft in zijn valse firma en uit de doeken doet hoe hij beleggers om de tuin leidt.

De campagne is gericht op alle leeftijden. De cijfers tonen aan dat vooral Belgen tussen 40 en 70 jaar oud het vaakst slachtoffer worden van online-fraudeurs. Dat heeft onder meer te maken met het feit dat deze groep doorgaans over meer financiële mogelijkheden beschikt.

‘Toch lopen ook twintigers en dertigers even goed in de val. De online fraudeurs zijn bijzonder inventief en gebruiken allerlei, vaak professionele manieren om iemand om de tuin te leiden en het vertrouwen te winnen. Per e-mail of telefoon, via valse advertenties op sociale media, … Daarom geven we op onze website meteen ook bruikbare tips mee om de oplichters zélf te slim af te zijn’, zegt Jean-Paul Servais, voorzitter van de FSMA.

Campagnemateriaal

Campagnemateriaal is beschikbaar in NL en FR.

De nieuwe sensibiliseringscampagne van Wikifin loopt van 2 oktober tot 12 november 2023. Meer informatie vind je op de website www.wikifin.be/nl.

Sign up for our Cyber Pulse newsletter

Stay tuned to the forthcoming activities of the Coalition community. Cyber Pulse keeps you up-to-date on the latest cybersecurity news, community actions and member stories.

Uw mening van groot belang voor ons. Geef uw feedback over onze awareness tools.

Geef uw feedback


Deel deze nuttige inhoud met vrienden:

Volg ons op sociale netwerken: