Anti-phishing campagne: Deel geen persoonlijke bankcodes via een link!

Febelfin wil met hun nieuwste phishingcampagne sensibiliseren om nooit persoonlijke bankcodes te delen via een link. Niet voor een veiligheidsupdate, niet om je bankkaart te vernieuwen of te (de)blokkeren.

Vandaag zijn we met z’n allen digitaler dan ooit. Heel wat winkels zijn gesloten door de Corona-crisis en dus bestellen mensen vaker online. Ook bankieren gebeurt steeds vaker digitaal. Wie vandaag pas de stap zet naar het digitaal leven, is mogelijks een stuk gevoeliger voor de phishingboodschap van fraudeurs, die zich uitgeven voor officiële instanties zoals banken.

Uit bevraging van Indiville in opdracht van Febelfin blijkt dat:

  • het onveiligheidsgevoel online toeneemt;
  • meer dan één op drie Belgen de laatste maand een phishingbericht heeft ontvangen. Bij de 35 tot 49-jarigen is dat zelfs de helft;
  • één op vier spijt heeft van informatie die hij online heeft doorgegeven;
  • de 18 tot 34-jarigen het minst voorzichtig zijn online.

1 ding hebben alle phishingberichten gemeen: ze vragen altijd naar je persoonlijke bankcodes (je pincode en/of je codes om te internetbankieren) via een link.

Ontvang je zo’n bericht, dan moet er meteen een lichtje gaan branden: dit is vals! Je bank vraagt je nooit naar je codes via een link. Niet voor een veiligheidsupdate, niet om je bankkaart te vernieuwen of te (de)blokkeren, … Ook andere betrouwbare bedrijven en organisaties zullen dat nooit doen.

Dat is meteen ook het centrale idee van de nieuwste phishingcampagne van Febelfin.

“Phishingpogingen gaan het hele jaar door en het is typerend dat fraudeurs zich telkens weer aanpassen aan de omstandigheden,” zegt Karel Baert, CEO van Febelfin. “We merken ook dat de mails, sms’en en andere berichten steeds professioneler ogen en dat het moeilijker wordt om fake van echt te onderscheiden. Daarom is onze boodschap: wees alert voor vreemd gedrag. Je bank zal je nooit vragen om je persoonlijke codes door te geven.”

4 bekende Belgen “leenden” hun gezicht aan de phishingcampagne. Febelfin deed daarvoor een beroep op deepfaketechnologie waarbij menselijke beelden samengesteld worden op basis van artificiële intelligentie. Het resultaat is dan ook compleet fake, net zoals de vraag van een bank om je codes te delen via een link.

In de campagne verwijst Febelfin naar het online platform beschermjezelfonline.be. Daar vinden mensen meer praktische informatie over phishing terug en wat je moet doen als je in de val bent getrapt?

Campagne Video’s

Persbericht

Download hier het volledige persbericht.


Deel deze nuttige inhoud met vrienden: